måndag 14 januari 2008

Hummus

Måste bara dela med mig av detta recept! Har ätit hummus förut, men bara på restaurang och så. Fick dock för mig att jag skulle göra min egen, så sagt och gjort - letade fram ett recept, köpte hem ingredienserna och fiskade fram min blåa billiga stavmixer! Och det blev supergott!! En rågad matsked på en grov macka toppad med lite krasse - rekommenderas! Funkar även finfint till en kycklingfilé och en god sallad. Så här är receptet (och nej, det blir inte så starkt med chilin, däremot märks vitlöken :P):
Hummus
1 vitlöksklyfta
1 burk kikärtor (400 g)
½ chilifrukt
½ tsk spiskummin
1 msk pressad citronjuice
3 msk olivolja
1 msk tahini (sesampaste)
salt
peppar
Finhacka vitlök och chili. Lägg det i en skål med övriga ingredienser och kör med stavmixer, alternativt i en matberedare, tills det är en jämn smet. Smaka av med salt och peppar. Ät!

Inga kommentarer: