måndag 28 maj 2007

Te



Kom att jag inte skrivit om min ständiga passion - TE! (eller? jag har väl inte fått alzheimers?) Det finns tamejtusan inget bättre, i min värld iaf, än en kopp te på morgonen eller sent på kvällen. Allra helst nu sommartid njuter jag som mest när jag kan sitta på min balkong i mörkret innan jag går till sängs och smutta på en kopp het Earl Grey. Jag vet att de flesta av er, mina kära vänner, är hängivna kaffomaner, men nu ska ni iaf få er lite tekunskap till livs! :)
Genom att hälla hett vatten över blad och knoppar från tebusken Camellia sinensis så tillagar man den dryck som vi kallar te. Den har sannolikt funnits i flera tusen år och det är en mycket populär dryck som är spridd över hela världen. Eftersom att te har funnits så länge vet man inte när, hur och vem som först uppfann teet. Historiker tvistar också om huruvida tebusken ursprungligen kommer från Indien eller Kina.
Alla tesorter har sitt ursprung från samma typ av buske som bär det latinska namnet Camellia sinensis. Tebusken som egentligen är ett träd kan bli upp till 20 meter högt när den får växa vilt. När den odlas däremot är den inte över 2 meter hög, snarare blir den bara 1 - 1,5 meter hög för att det ska vara enkelt att nå och plocka bladen. (
Som alla vet finns det grönt, rött, oolong, vitt, gult och svart, där den sistnämnda är min ständiga favorit. Det spelar ingen roll att grönt är supernyttigt och kan hindra cancer och allt vad det är, jag ÄLSKAR svart te!! Earl Grey toppar listan, med Lady Grey som stark tvåa. På delad tredjeplats kommer chai, pepparmint och ett te kallat Vår dröm som jag fick av en god vän. (kram på dig E)


Ett teföretag med ett antal år på nacken (140 närmare bestämt) är Kusmi Tea, som är ryskt från början. Jag kom i kontakt med dem via H, vilket var en väldigt trevlig bekantskap. Vackra burkar har de också. Annars är Twinings det överlägset bästa märket. Det må vara dyrt, men man får vad man betalar för! Jag lovar.
Nåja, nu ska jag sluta plåga er, stackare. Istället ska jag gå och njuta av den nämnda tekoppen på balkongen!

Inga kommentarer: