torsdag 18 oktober 2007

Sweetie



Nyfiken som jag är (yes, har testat Kalles randiga med banan också!) blev jag nyfiken på en frukt kallad Sweetie sist jag handlade på OJ. :) Förutom att se väldigt gullig ut (jepp, en frukt kan vara det!) så var jag trött på all annan frukt och i stort behov av ny inspiration. Så jag köpte den! Åt upp den nu ikväll och kan absolut rekommendera den! Söt och god, om än en aning mycket fruktkött. Så här står det om den på en hemsida:


Sweetie är en hybrid/korsning mellan grapefrukt och pomelo tillhörande släkte citrus i familj vinruteväxter. Det är en ny citrusfrukt, som kommer från Israel. Den exporteras främst till Japan.Träd och frukt liknar pompelmus. Frukten är stor som en grapefrukt och har grönt-gult skal. Fruktköttet är gult - gulorange och saftigt.Smaken är söt och fyllig, utan någon bitter nyans. Den används på samma sätt som grapefrukt, naturell, till juice, i sallader, till marmelad mm.

Säsong: Oktober - december.

Förvaras helst svalt 10-15°C.

Hållbarhet 3-6 veckor.



GO BUY!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Esch, Pomelo rules! :P

I sa...

Hur smakade kalles med banan??!!