onsdag 24 oktober 2007

Tomato Tomato



Inser att detta blivit en halv matblogg på sistone, men eftersom bloggen handlar om vad jag gillar, och det jag gillar varierar, så blir det lite slagsida åt diverse håll ibland. Ni får helt enkelt stå ut! :)
Denna gång vill jag alltså hylla tomaten!! Den må vara mest fylld med vatten, men innehåller å andra sidan inte mycket onyttigheter (19,8 kcal per 100 g enligt Livsmedelsverket). Dessutom finns sk lykopener i den, vilka anses ha betydelse som antioxidanter. Den röda färgen gör mig också väldigt glad, liksom den speciella smaken och konsistensen som jag har insett att man antingen älskar eller hatar. Just nu är jag nog skyldig till överkonsumtion av dessa härliga grönsaker (speciellt plommontomaten), som botaniskt egentligen är frukter! :) Men varför inte?? Både hälsosamt, gott och glädjande!! Funkar ju till allt också, där favoriten hos mig nog är med mozzarella och basilika!

Inga kommentarer: